I halvandet år har samtalerne ved frokostbordene i kantinen i Skolebyen haft nye dagsordner. Pædagogiske teorier, opgaveformuleringer og nye ideer er blevet en del af samtalerne.

- Og det var helt klart ideen med, at alle skulle igennem uddannelsesforløbet på samme tid, fortæller Allan Kristiansen, uddannelseschef på Skjern Tekniske Skole.

Ligesom medarbejderne har han også netop afsluttet sin eksamen.

- Det har været en virkelig spændende proces. Alle har i deres efteruddannelse arbejdet med projekter og opgaver, som kan overføres direkte til undervisningen i hverdagen. På den måde bliver efteruddannelsen mere interessant for vores undervisere, men det kommer også i den grad vores elever til gavn fremover, siger han.

Teorien er på plads

På erhvervsuddannelserne er lærerne som regel dygtige fagfolk inden for deres fag, og for at blive undervisere har de på et tidspunkt gennemført pædagogisk grundkursus. I dag stiller Undervisningsministeriet krav til at underviserne på alle landets erhvervsskoler skal tage en pædagogisk diplomuddannelse.

- Det meste af det, vi har lært, er noget, vi gjorde i forvejen – nu har vi bare fået teorien på plads, så vi endnu bedre kan forklare, hvorfor vi gør, som vi gør, siger Allan Kristiansen.

God planlægning

Det er ikke bare sådan lige til at sende en hel medarbejdergruppe på efteruddannelse på én gang. Der har derfor gennem de seneste 18 måneder været ansat vikarer, så eleverne stadig har fået den gode undervisning, skolen er kendt for. Samtidig er efteruddannelsen foregået på Skjern Tekniske Skole, fordi skolens egne undervisere selv kunne danne et helt hold:

- Vi har fået det ud af det, som vi gerne ville have, da vi gik i gang. Vi har fået konkrete redskaber til at gøre undervisningen for vores elever endnu bedre, og vi har fået et fælles sprog og en fælles forståelse for vores pædagogiske arbejde her på skolen, siger uddannelseslederen.

Endnu bedre kvalitet på Skjern Tekniske Skole

I halvandet år har samtalerne ved frokostbordene i kantinen i Skolebyen haft nye dagsordner. Pædagogiske teorier, opgaveformuleringer og nye ideer er blevet en del af samtalerne.

- Og det var helt klart ideen med, at alle skulle igennem uddannelsesforløbet på samme tid, fortæller Allan Kristiansen, uddannelseschef på Skjern Tekniske Skole.

Ligesom medarbejderne har han også netop afsluttet sin eksamen.

- Det har været en virkelig spændende proces. Alle har i deres efteruddannelse arbejdet med projekter og opgaver, som kan overføres direkte til undervisningen i hverdagen. På den måde bliver efteruddannelsen mere interessant for vores undervisere, men det kommer også i den grad vores elever til gavn fremover, siger han.

Teorien er på plads

På erhvervsuddannelserne er lærerne som regel dygtige fagfolk inden for deres fag, og for at blive undervisere har de på et tidspunkt gennemført pædagogisk grundkursus. I dag stiller Undervisningsministeriet krav til at underviserne på alle landets erhvervsskoler skal tage en pædagogisk diplomuddannelse.

- Det meste af det, vi har lært, er noget, vi gjorde i forvejen – nu har vi bare fået teorien på plads, så vi endnu bedre kan forklare, hvorfor vi gør, som vi gør, siger Allan Kristiansen.

God planlægning

Det er ikke bare sådan lige til at sende en hel medarbejdergruppe på efteruddannelse på én gang. Der har derfor gennem de seneste 18 måneder været ansat vikarer, så eleverne stadig har fået den gode undervisning, skolen er kendt for. Samtidig er efteruddannelsen foregået på Skjern Tekniske Skole, fordi skolens egne undervisere selv kunne danne et helt hold:

- Vi har fået det ud af det, som vi gerne ville have, da vi gik i gang. Vi har fået konkrete redskaber til at gøre undervisningen for vores elever endnu bedre, og vi har fået et fælles sprog og en fælles forståelse for vores pædagogiske arbejde her på skolen, siger uddannelseslederen.